Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

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Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by SalinenCon » 04 Apr 2012, 16:17

Geistert irgendwo im Netz sowas rum? Ich denke da an eine Übersicht des Zugablaufs (inklusive der jeweiligen Kartensymbole), sowie dem Kampfablauf.


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Re: Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by hardyrange » 04 Apr 2012, 16:29

Nun, jein:

http://www.vekn.net/index.php/complete-rules-reference

Aber das ist die Overkill-Variante, und meines Erachtens nur bedingt zum Beibringen des Spieles geeignet...
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Re: Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by ghost of extrala » 04 Apr 2012, 17:04

Die Franzosen (vekn.fr) haben da mal eine Powerpoint Präsentation gemacht. (ist auch etwas grösser, so knapp 8 MByte). Ob didaktisch gut geeignet, sei mal dahin gestellt, aber als Vorlage oder als Anfang auf jeden Fall geeignet.

Habe ich dir zugeschickt, Tobias.
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Re: Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by blackkn8 » 04 Apr 2012, 21:09

mir hatte das hier immer wieder geholfen.
Vorsicht 19MB... ^^.

Image

Link zu Bild:
http://www.vtes-hook.com/images/howto.png

Sollte es vielleicht mal verkleinern... :-D
Heute ein guter Plan ist besser als morgen ein perfekter Plan.
(Wag the Dog)
Image

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Re: Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by Männele » 05 Apr 2012, 09:24

ghost of extrala wrote:Die Franzosen (vekn.fr) haben da mal eine Powerpoint Präsentation gemacht. (ist auch etwas grösser, so knapp 8 MByte). Ob didaktisch gut geeignet, sei mal dahin gestellt, aber als Vorlage oder als Anfang auf jeden Fall geeignet.

Habe ich dir zugeschickt, Tobias.
Gutes Teil, muss man halt leider noch übersetzen.
Ich habe noch nie etwas vergessen. Das wüsste ich.

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Re: Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by alf » 05 Apr 2012, 10:22

ghost of extrala wrote:Die Franzosen (vekn.fr) haben da mal eine Powerpoint Präsentation gemacht. (ist auch etwas grösser, so knapp 8 MByte). Ob didaktisch gut geeignet, sei mal dahin gestellt, aber als Vorlage oder als Anfang auf jeden Fall geeignet.

Habe ich dir zugeschickt, Tobias.
Hast Du nen Link dazu?

-Alf
<insert clever quotation here>

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Re: Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by alf » 05 Apr 2012, 10:43

Ein Klassiker aus der newsgoup von David Zopf:

I think the two most frequent demo problems I see are that 1) people often
try to teach from the rulebook, and 2) demo-ers get caught up in explaining
the details of play for this or that card. The Rulebook is great as a
collected reference, but as a such, it isn't organized to run through the
basic concepts of the game quickly (nor should it!)... The basic principles
(the Ten VTES Demo Commandments) I try to teach are (in order)

1. Setup
2. How to Win
3. how to play a master card (introducing concept of pool cost)
4. How to influence vampires
5. how to take, and resolve, an action (first a simple bleed, later other
actions; equip, rush, retainers, etc.)
6. how to block
7. how to resolve a simple combat (no maneuvers, strikes for hand damage)
8. Stealth/intercept concept, which segues nicely into
9. action modifiers and reaction concept(s).
10. The absolute VTES timing rules (ie. there is no 'interrupting' another
person's card play)

The above gives a framework that is sufficient to play a game with the demo
decks, and is a foundation upon which the player can categorize more
detailed card play (equip actions are just like any other action; something
your minions do to generate a game effect). The first four are absurdly
simple concepts, which take all of three minutes to explain. Items 5, 6 & 7
go hand in hand, and take about ten minutes. 8 & 9 are another five
minutes. 10 is a one minute explanation, but is important enough to merit
its own Commandment.

From there, I generally focus a little more on "why" you would do, or not
do, any of the above in a given situation (ie. why you won't generally spend
yourself down to three pool). As others mentioned, I'd leave off on
political actions for the first session, but then roll them in quickly..
Given more time to demo, I'd elaborate on combat phases, and show what you
can do there to get various combat outcomes. If it comes up as a result of
play, you can address things like political actions, contesting, etc, as
needed. Let player questions be the way to raise the niche issues, rather
than trying to voluntarily address them all of them yourself.

Regards,
DaveZ
Atom Weaver
<insert clever quotation here>

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Re: Didaktische Hilfen zu VTES Lehren

Post by SalinenCon » 20 Apr 2012, 14:13

super, besten Dank für die Antworten.
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